5 tips om een sportblessure te voorkomen

Blessure voetbal

Veel sporters krijgen te maken met een sportblessure. Een blessure kan op verschillende plekken plaatsvinden, zoals bij je kuit, je knie, je pols, je rug en noem maar op. Sportblessures kunnen verschillende oorzaken hebben. Een spier kan zich te ver uitrekken, of een gewricht schiet de verkeerde kant op. Gescheurde pezen en gebroken botten worden ook als blessures gezien.

Ontstaan van sportblessures

Een blessure kan op verschillende manieren onstaan. Je kan bijvoorbeeld te hard ergens op terecht komen, trainen op een ongelijke ondergrond, te snel jezelf afzetten (bij sprinten of springen) of geen goede schoenen gebruiken tijdens het trainen. Er zijn dus verschillende oorzaken voor het ontstaan van blessures.

Blessures voorkomen

1. Bouw het sporten rustig op. Ga niet direct veel sets doen met een te zwaar gewicht. Je hebt dan namelijk de kans dat je lichaam een verkeerde houding aanneemt. Probeer eerst met minder gewicht een oefening te doen. Let tijdens de oefening wel goed op je houding. Zo kan je steeds naar meer gewicht opbouwen.

2. Zorg altijd voor een goede warming-up. Je spieren zijn als je begint met sporten koud en kunnen dus snel geblesseerd raken. Je kan 15 tot 20 minuten cardio doen voordat je met zwaardere gewichten aan het werk gaat. Zo warm je de spieren op en worden ze flexibel.

3. Vraag een schema aan. Meestal kan het personeel van een sportschool je goed helpen bij het bereiken van je doelen. Ze maken een schema op maat voor de spieren die jij juist sterker wilt maken aan de hand van oefeningen.

4. Zorg voor goede schoenen! Besteed iets meer geld uit aan sportschoenen. Goede sportschoenen zijn belangrijk voor je houding en je balans. Mocht je problemen hebben met je voeten (misschien staan ze te ver naar binnen gebogen), ga dan even langs bij de podoloog voor op maat gemaakte zooltjes.

5. Sluit je training altijd af met een cooling down. Dit zorgt ervoor dat je minder last van spierpijn krijgt. Tijdens de cooling down kan je een aantal rek en strek oefeningen uitvoeren, maar je kan ook rustig cardio doen voor 10 minuten.

De playground heeft een zachte ondergrond waar jij lekker kunt trainen. Help jij ons mee? Vraag dan vrijblijvend informatie aan, je kunt ons meehelpen als vrijwilliger, in natura, of sponsoren/doneren en ons op die manier ondersteunen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial