7 ultieme yoga-oefeningen voor innerlijke rust!

yoga oefeningen

Yoga is een erg populaire activiteit onder de volwassenen, vooral bij vrouwen. Bij yoga gaat het om de verbintenis tussen lichaam en geest. Je verbind deze twee met elkaar door middel van verschillende ademhalingsoefeningen. Yoga is dus niet alleen om je lichaam sterker te maken. Het helpt ook met het vinden naar innerlijke rust. Hier volgen een aantal oefeningen!

  1. Baddha Konasana

De Baddha Konasana oefening is een oefening die helpt tegen vermoeidheid en astma. De oefeningen heeft als houding een heupopener, wat ook nog eens je blaas en nieren stimuleert.

Ga in een comfortabele houding zitten en zet je voeten tegen elkaar. Vervolgens open je je benen iets, alsof je een boek opent. Leg je duimen op de binnenkant van je voeten. Strek je bovenlichaam omhoog en ga langzaam naar beneden met een gestrekt bovenlichaam. Probeer tijdens het dalen je ellebogen naar buiten te wijzen. Hou dit 1 tot 5 minuten vol en concentreer je op je ademhaling.

2. Plankhouding

De plankhouding lijkt makkelijk, maar je moet de oefening wél goed uitvoeren. Je kan anders last krijgen van spierpijn. Ga op je buik op een mat liggen. Strek je armen en ga op de punten van je tenen staan. Probeer een rechte rug te houden. Probeer dit 30 seconden tot 1 minuut vol te houden.

3. Anahatasana

De Anahatasana oefening is goed voor het verzachten van de hartstreek en het openen van de schouders. Kom op je handen en knieën op de mat zitten. Je heupen blijven constant boven je knieën. Zet je handen steeds meer naar voren totdat je niet meer kan en leg je armen en handen plat neer op de mat. Hou deze in één lijn met je schouders. Je bovenlichaam ligt plat op de grond en je onderlichaam staat nog hoog. Hou dit 3 tot 5 minuten vast.

4. Neus-naar-knie houding

De neus-naar-knie houding spreekt eigenlijk al voor zich. Ga op je rug liggen en breng beide knieën naar je borstkas. Omarm ze. Breng je neus zo dicht mogelijk tot je knieën. Adem 10 keer diep in en uit. Kom langzaam weer rechtop zitten.

5. Seiza

De seiza houding zorgt vooral voor meer innerlijke rust en een betere spijsvertering. Ga vanuit een knielende positie op je hielen zitten. Heb je gevoelige knieën? Ga dan op een matje zitten. Sluit je ogen en probeer je innerlijke rust te vinden. Hou dit 5 minuten vol.

6. Kameel

Ga op je knieën zitten en hou je benen op heupbreedte. Kom omhoog met je bovenbenen, hou deze op dezelfde hoogte als je knieën. Ga rechtop zitten. Leg je handpalmen op je voetzolen en hou goed je schouders naar achteren. Breng je bovenlichaam en je hoofd naar achteren. Hou dit een aantal minuten vol.

7. Seal

Ga plat op je buik liggen met je benen en armen gestrekt. Ga vervolgens op je ellebogen liggen, maar hou de rest van je lichaam plat gestrekt. Zet je handen wat wijder van elkaar af. Vervolgens strek je de armen en til ook je bovenlichaam naar boven. Blijf een aantal minuten in deze houding.

Help jij ons mee? Vraag dan vrijblijvend informatie aan, je kunt ons meehelpen als vrijwilliger, in natura, of sponsoren/doneren en ons op die manier ondersteunen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial