Valtraining voor ouderen

vallen ouderen

Veel ouderen hebben moeite met het vasthouden van balans als ze moeten opstaan, lopen of zitten. Dit eindigt dan ook vaak in een valpartij, waarbij ouderen verwondingen oplopen. Natuurlijk zijn er een aantal manieren om vallen te voorkomen. Een daarvan is een training in vallen.

Vallen kan leiden tot ernstige letsels, en in sommige gevallen zelfs erger. Ook kunnen ouderen psychische schade oplopen door vallen. Ze kunnen bijvoorbeeld erg bang worden voor opstaan en traplopen, waardoor ze liever niet meer de deur uit gaan. Ook kunnen ouderen zich onzeker gaan voelen doordat ze merken dat hun eigen lichaam achteruit gaat.

Oorzaken vallen

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor ouderen snel vallen:

  • Te weinig beweging
  • Slaapmiddelen
  • Te lage bloeddruk
  • Gezichtsvermogen
  • Onveilige situaties binnen het huis

Er zijn verschillende sportscholen en diëtisten die trainingen geven om een betere balans te krijgen. Er zijn ook sporten die juist de balans versterken, zoals Yoga of Thai Chi. Veel beweging helpt ouderen juist om een betere balans te kunnen vinden. Doordat veel ouderen juist niet bewegen, verzwakken de spieren. Hierdoor kunnen ouderen snel hun evenwicht kwijtraken als ze te snel opstaan of trap moeten lopen.

Ouderen kunnen het beste 3 uur per week bewegen om zo meer balans te krijgen. Ook moeten ouderen veel oefenen met opstaan en traplopen, zodat ze vanzelf wat zekerder worden. Er zijn verschillende sporten die ouderen kunnen uitvoeren.

 

Ouderen kunnen bij ons op de playground oefenen met balans vinden. Help jij ons mee? Vraag dan vrijblijvend informatie aan, je kunt ons meehelpen als vrijwilliger, in natura, of sponsoren/doneren en ons op die manier ondersteunen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial